Sibiu x 10
Ca arhitect și urbanist, mă gândesc la oraș și la viața oamenilor lui dintr-o perspectivă amplă, integrată.
De exemplu, marea noastră problemă legată de proasta distribuție teritorială a școlilor îngreunează traficul, ce perturbă viața familiilor, dar și activitățile economice, cu efecte negative asupra aerului pe care îl respirăm, deci asupra sănătății tuturor.
Vedeți cum se înlănțuie problemele?
Dacă nu te uiți la oraș ca la un mecanism ale cărui componente se influențează reciproc, atunci soluțiile sunt ca niște petice pe un sac.
Alt lucru care ne doare – traficul ne mănâncă timp și sănătate. Traficul nu se rezolvă cumpărând mai multe autobuze, ci planificând dezvoltarea orașului, astfel încât, acolo unde ai locuințe, să ai și școli și servicii medicale și parc și locuri de joacă pentru copii și comerț.
Văd un potențial imens în orașul nostru, șanse de dezvoltare și de organizare armonioasă a vieții noastre în comun, care nu sunt aduse în discuție de cei ce conduc.
Vă propun un alt fel de a ne gândi la Sibiu, mai unitar, mai integrat, mai valoros.
O viziune articulată prin 10 direcții de acțiune.
Sibiu x 10
Ca arhitect și urbanist, mă gândesc la oraș și la viața oamenilor lui dintr-o perspectivă amplă, integrată.
De exemplu, marea noastră problemă legată de proasta distribuție teritorială a școlilor îngreunează traficul, ce perturbă viața familiilor, dar și activitățile economice, cu efecte negative asupra aerului pe care îl respirăm, deci asupra sănătății tuturor.
Vedeți cum se înlănțuie problemele?
Dacă nu te uiți la oraș ca la un mecanism ale cărui componente se influențează reciproc, atunci soluțiile sunt ca niște petice pe un sac.
Alt lucru care ne doare – traficul ne mănâncă timp și sănătate. Traficul nu se rezolvă cumpărând mai multe autobuze, ci planificând dezvoltarea orașului, astfel încât, acolo unde ai locuințe, să ai și școli și servicii medicale și parc și locuri de joacă pentru copii și comerț.
Văd un potențial imens în orașul nostru, șanse de dezvoltare și de organizare armonioasă a vieții noastre în comun, care nu sunt aduse în discuție de cei ce conduc.
Vă propun un alt fel de a ne gândi la Sibiu, mai unitar, mai integrat, mai valoros.
O viziune articulată prin 10 direcții de acțiune.
1.
Dezvoltare tehnologică - economică
Creștere economică a Sibiului prin atragerea și crearea de condiții pentru companii bazate pe tehnologii de ultimă generație.
Avem un sentiment de stagnare, că batem pasul pe loc de niște ani, că ne pierdem locul printre orașele dinamice ale României.
Orașele Europei se străduiesc activ să fie atractive pentru antreprenori. Asta trebuie să facem și noi. Să creăm acele condiții pentru antreprenorii din toată România care să-și zică: “Sibiul e orașul bun în care o să deschid o afacere”. Să-i încurajăm pe sibienii cu spirit antreprenorial să deschidă firme și să ridice companii, să se dezvolte, să ofere locuri de muncă bine plătite. Să atragem investiții străine, demonstrându-le investitorilor că în Sibiu găsesc o Primărie care înțelege spiritul antreprenorial, că în Sibiu găsesc forță de muncă competentă. Să devenim o forță economică care atrage antreprenoriatul.
Primarul Sibiului trebuie să fie un ambasador al intereselor economice ale orașului pe lângă ambasade, camere străine de comerț, să creeze punți cu orașele dezvoltate ale Europei. Primăria Sibiului trebuie să creeze o structură antreprenorială în cadrul ei, care să atingă aceste obiective.
Trebuie stabilit un plan de inițiativă pentru crearea de start-upuri, prin dezvoltarea de incubatoare de afaceri, alături de investitori locali și străini, mediul academic și primărie.
2.
Digitalizarea tuturor serviciilor Primăriei
Știu, sunteți sătui de povestea asta. Și eu. Suntem însă foarte departe față de unde am putea fi. Orice contact cu Primăria înseamnă blocaj, așteptare, nervi, dosar cu șină. Investitori care vor să bage zeci de milioane de euro în oraș pleacă izgoniți după ani de așteptare a aprobărilor administrației locale.
Digitalizarea tuturor serviciilor primăriei se poate realiza în 2 ani cu un partener solid tehnologic și cu experiență în lucrul cu administrații publice.
O primărie digitalizată înseamnă pentru orice cetățean, indiferent de problema pe care o are de rezolvat, răspuns instant, procese clare, totul din scaunul în care îți bei cafeaua.
2.
Digitalizarea tuturor serviciilor Primăriei
Știu, sunteți sătui de povestea asta. Și eu. Suntem însă foarte departe față de unde am putea fi. Orice contact cu Primăria înseamnă blocaj, așteptare, nervi, dosar cu șină. Investitori care vor să bage zeci de milioane de euro în oraș pleacă izgoniți după ani de așteptare a aprobărilor administrației locale.
Digitalizarea tuturor serviciilor primăriei se poate realiza în 2 ani cu un partener solid tehnologic și cu experiență în lucrul cu administrații publice.
O primărie digitalizată înseamnă pentru orice cetățean, indiferent de problema pe care o are de rezolvat, răspuns instant, procese clare, totul din scaunul în care îți bei cafeaua.
3.
Urbanism, urbanism, urbanism
Avem sute de hectare în centrul orașului, o bună parte aflate în proprietate privată, care sunt lăsate de izbeliște. Primăriile implicate și responsabile au grijă de fiecare metru pătrat. Nu pot să accept că, de la Revoluție încoace, privim neputincioși aceste terenuri situate în centrul orașului – devenite locuri ale pustiului, ciulinilor și rozătoarelor pământului.
Malurile Cibinului și râul în sine trebuie să fie un loc al naturii luxuriante în oraș, spații verzi în care să ne relaxăm, să ne plimbăm, să facem sport, să ne întâlnim, să stăm pe iarbă, să sărbătorim ziua de naștere a unui copil sau a unui bunic.
Terenurile virane din cartiere pot fi transformate cu implicarea locuitorilor și a asociațiilor civice în mini parcuri, locuri de joacă și grădini comunitare.
4.
Orașul învățării la toate vârstele
Rețeaua existentă de școli este deficitară. Copii, părinți și bunici tranzitează orașul zilnic și pierd ore în trafic ca să ajungă la “școlile bune”. Regândirea distribuției teritoriale a infrastructurii școlare și remodernizarea celei existente trebuie începută de ieri.
Lumea în care trăim – transformările produse de tehnologie care afectează locuri de muncă, felul în care muncim ne îndeamnă să ne menținem și ca adulți într-un proces permanent de învățare.
De la nivelul Primăriei, învățarea pentru cei mici și cei mari merită tratată ca prima prioritate socială. Cetățeni bine educați înseamnă la nivel comunitar meserii mai bine plătite, companii mai puternice și în consecință, mai mulți bani la bugetul local, investiții în spațiul public mai serioase. Un oraș ce devine tot mai puternic prin cetățenii săi educați, pregătiți să participe la transformările de toate tipurile.
4.
Orașul învățării la toate vârstele
Rețeaua existentă de școli este deficitară. Copii, părinți și bunici tranzitează orașul zilnic și pierd ore în trafic ca să ajungă la “școlile bune”. Regândirea distribuției teritoriale a infrastructurii școlare și remodernizarea celei existente trebuie începută de ieri.
Lumea în care trăim – transformările produse de tehnologie care afectează locuri de muncă, felul în care muncim ne îndeamnă să ne menținem și ca adulți într-un proces permanent de învățare.
De la nivelul Primăriei, învățarea pentru cei mici și cei mari merită tratată ca prima prioritate socială. Cetățeni bine educați înseamnă la nivel comunitar meserii mai bine plătite, companii mai puternice și în consecință, mai mulți bani la bugetul local, investiții în spațiul public mai serioase. Un oraș ce devine tot mai puternic prin cetățenii săi educați, pregătiți să participe la transformările de toate tipurile.
5.
Inovație made in Sibiu
Da, se face inovație la Sibiu, la Universitatea “Lucian Blaga”.
Peste tot în lume în țările dezvoltate, centrele universitare sunt integrate în viața economică, culturală și socială a locului. Ține de clarviziunea Primarului ca lider al orașului să creeze contextul instituțional și ambiția ca universitatea, administrația și companiile orașului să lucreze împreună și să dezvolte proiecte de cercetare și inovație.
Ca primar, stă în mâinile tale să concepi un cadru de cooperare instituțională cu obiective de a crea, facilita, dezvolta o cultură a inovației. Un Sibiu cu o prezență pe harta inovației devine un magnet pentru talente – cercetători, creatori și pentru companii inovatoare.
6.
Cartiere complet echipate
Cartierul în care locuim, în care petrecem cel mai mult timp din viața noastră, trebuie să ne ofere în perimetrul lui toate serviciile și infrastructura educațională, socială și de sănătate de care avem nevoie.
Imaginăm o politică publică de descentralizare a orașului, prin care fiecare cartier să capete servicii publice și private esențiale, mai multă unitate socială și o identitate proprie. Fiecare cartier are un potențial și probleme specifice, care pot fi identificate împreună cu oamenii lui, cu ONG-uri, cu mediul de afaceri, nu doar o dată, ci recurent.
Prin dialog și prin localizarea serviciilor în cartiere se cultivă identitatea locală și sentimentul de apartenență. Cresc relevanța și impactul investițiilor publice, care sunt mai apreciate și respectate de locuitori. Ceea ce trebuie să rămână uniform este standardul ridicat al investițiilor publice în toate cartierele.
6.
Cartiere complet echipate
Cartierul în care locuim, în care petrecem cel mai mult timp din viața noastră, trebuie să ne ofere în perimetrul lui toate serviciile și infrastructura educațională, socială și de sănătate de care avem nevoie.
Imaginăm o politică publică de descentralizare a orașului, prin care fiecare cartier să capete servicii publice și private esențiale, mai multă unitate socială și o identitate proprie. Fiecare cartier are un potențial și probleme specifice, care pot fi identificate împreună cu oamenii lui, cu ONG-uri, cu mediul de afaceri, nu doar o dată, ci recurent.
Prin dialog și prin localizarea serviciilor în cartiere se cultivă identitatea locală și sentimentul de apartenență. Cresc relevanța și impactul investițiilor publice, care sunt mai apreciate și respectate de locuitori. Ceea ce trebuie să rămână uniform este standardul ridicat al investițiilor publice în toate cartierele.
7.
Centrul istoric activ
Minunatul nostru Centru istoric trebuie să devină o prezență constantă în viața noastră. El este inima orașului, locul în care simțim legătura cu istoria noastră, iar relația noastră cu el merită să fie una vie, activă. Asta înseamnă că Primăria trebuie să gândească activitățile din Centrul istoric, astfel încât să ne anime pe toți, indiferent de cartierul în care trăim, să venim în centru și să ne bucurăm de el. Terase și restaurante cu prețuri pentru turiști și prohibitive pentru sibianul normal fac din Centrul istoric un decor frumos pentru consum și atât.
Legătura dintre istoria centenară a orașului și noi, oamenii lui, se asigură printr-o platformă de acțiuni și activități pe care Primăria trebuie să o inițieze și să o realizeze implicând operatori culturali instituționali și independenți.
8.
Pol cultural european
Cu o istorie bogată care reflectă multiculturalitatea Transilvaniei, îmbinând influențele saxone, maghiare și românești, cu un patrimoniu extraordinar – Centrul istoric, muzeele Brukenthal și Astra și gazda mai multor festivaluri de anvergură internațională – de teatru, de jazz și de film documentar -, Sibiul are toate datele pentru a deveni un oraș creator de cultură la nivel est european. Acest rol ambițios presupune crearea de către Primărie a unei rețele și a unor platforme culturale cu instituții europene, naționale și locale în care Sibiul ca organizator și promotor oferă infrastructură, talent și resurse pentru producția culturală și artistică.
Acest plan de integrare și producție culturală, locală-europeană trebuie oglindit de un management profesionist al brandului de oraș, în care promovarea turismului și a culturii, patrimoniului sunt gestionate unitar. Turismul cultural reprezintă peste 50% din totalul călătoriilor în interiorul Europei, conform unui studiu al Comisiei Europene.
Primăria Sibiului este cea care poate face din cultura orașului un domeniu de creștere și prestigiu ale comunității noastre, de aport de valoare în viața sibienilor și nu doar bilete de vândut la spectacole.
8.
Pol cultural european
Cu o istorie bogată care reflectă multiculturalitatea Transilvaniei, îmbinând influențele saxone, maghiare și românești, cu un patrimoniu extraordinar – Centrul istoric, muzeele Brukenthal și Astra și gazda mai multor festivaluri de anvergură internațională – de teatru, de jazz și de film documentar -, Sibiul are toate datele pentru a deveni un oraș creator de cultură la nivel est european. Acest rol ambițios presupune crearea de către Primărie a unei rețele și a unor platforme culturale cu instituții europene, naționale și locale în care Sibiul ca organizator și promotor oferă infrastructură, talent și resurse pentru producția culturală și artistică.
Acest plan de integrare și producție culturală, locală-europeană trebuie oglindit de un management profesionist al brandului de oraș, în care promovarea turismului și a culturii, patrimoniului sunt gestionate unitar. Turismul cultural reprezintă peste 50% din totalul călătoriilor în interiorul Europei, conform unui studiu al Comisiei Europene.
Primăria Sibiului este cea care poate face din cultura orașului un domeniu de creștere și prestigiu ale comunității noastre, de aport de valoare în viața sibienilor și nu doar bilete de vândut la spectacole.
9.
Păltiniș e Sibiu
Păltinișul ne doare. Orașul nostru deține un areal important din stațiunea montană aflată la cea mai înaltă altitudine din România, dar administrarea sa este sub mediocră. Pătinișul e oaza noastră de natură, de relaxare, deconectare, mișcare fizică pe care am putea să o vizităm de câteva ori pe săptămână.
Reconectarea factorilor de decizie locali și regionali într-un efort comun de organizare și dezvoltare a zonei turistice Păltiniș-Cindrel trebuie așezată între prioritățile Primarului Sibiului.
Potențialul ridicat al zonei promite un statut de interes național, care trebuie dobândit printr-un plan de dezvoltare și utilizare coerent și înțelept. Integrarea cu turismul experiențial-cultural și cel de congrese creează o valoare multiplicată reciproc.
10.
Sibieni activi și sănătoși
Cred că primarul unui oraș trebuie să acorde o atenție primordială sănătății fizice și psihice a locuitorilor și să creeze o cultură a activității fizice și alimentației sănătoase.
Viziunea noastră este a unei Primării care înțelege facilitarea accesului la activități sportive și de agrement pentru toți, ca pe o investiție în sănătatea sibienilor.
Pe lângă reducerea bolilor asociate cu sedentarismul – boli de inimă, diabet de tip 2, obezitate, mișcarea fizică ne ajută să ținem sub control stresul. Pe copii îi ajută să se dezvolte armonios, iar celor vârstnici le oferă șansa menținerii mobilității și autonomiei.
Primăria Sibiului trebuie să creeze infrastructura necesară pentru activități sportive și recreative – piste de biciclete, parcuri, terenuri de sport și o platformă de activități sportive și de recreere pentru toate vârstele, pe care să o organizeze alături de asociații de profil.
Viață activă a sibienilor poate deveni parte din identitatea Sibiului, un exemplu de urmat pentru alte comunități. Iar beneficiile pe termen lung vor fi resimțite de noi toți.
10.
Sibieni activi și sănătoși
Cred că primarul unui oraș trebuie să acorde o atenție primordială sănătății fizice și psihice a locuitorilor și să creeze o cultură a activității fizice și alimentației sănătoase.
Viziunea noastră este a unei Primării care înțelege facilitarea accesului la activități sportive și de agrement pentru toți, ca pe o investiție în sănătatea sibienilor.
Pe lângă reducerea bolilor asociate cu sedentarismul – boli de inimă, diabet de tip 2, obezitate, mișcarea fizică ne ajută să ținem sub control stresul. Pe copii îi ajută să se dezvolte armonios, iar celor vârstnici le oferă șansa menținerii mobilității și autonomiei.
Primăria Sibiului trebuie să creeze infrastructura necesară pentru activități sportive și recreative – piste de biciclete, parcuri, terenuri de sport și o platformă de activități sportive și de recreere pentru toate vârstele, pe care să o organizeze alături de asociații de profil.
Viață activă a sibienilor poate deveni parte din identitatea Sibiului, un exemplu de urmat pentru alte comunități. Iar beneficiile pe termen lung vor fi resimțite de noi toți.